Fånga dagen

Vi människor är dåliga på att fånga dagen, just därför att vi inte vet hur man ska göra. Hur gör man?
Betyder det att man ska säga upp sig?
Säga upp sig från vaddå undrar ni?
Det finns en del sätt man kan säga upp sig på märkte jag när jag tänkte efter,
Du kan säga upp dig från ditt jobb, säga upp dig som far, mor,dotter eller son, säga upp dig som vän eller varför inte säga upp dig själv som medmänniska?
Men det värsta uppsägningen du kan göra är väl ändå din roll som existerande människa där på jorden, en roll som vissa inte inte vill ha och som vissa skulle göra att för att ha en enda timme till, byta?
www.bytalivmedvarann.se som någon sorts motsvariget till blocket, eller jag vet inte... 

Kanske betyder fånga dagen i varje fall att säga upp sig från sitt jobb och göra den där jorden runt resan man alltid drömt om?
Eller kanske att man ska tillgännage sin kärlek till den där tjejen/killen vad man egentligen känner, att man faktiskt är kär i henne/honom.
Ska man hålla "Leva dagen som om den vore din sista" på en rationell nivå... eller ska man gå loss totalt?


Det krävs cancer, bortgång av en nära släkting (helst en familjemdlem eller nära barndomsvän) eller någon nära döden upplevelse, alltså en traumatisk upplevelse för att man ska ha en chans att komma åt den här knappen där det står
"Fånga dagen".

En dörr





Jag vet inte och vill inte helst tänka på hur många som lever sitt liv likt robotar. Jobb-familj(kanske), äta, toalett (vilket involverar, pissa,skita,borsta tänderna (om man nu hinner det), duscha, etc). Ja nu vet själva hur standard i-ländernas praktexemplar av människa ser ut.


Fast oandrasidan. Det finna kanske en baksida om alla skulle fånga dagen.

För det första är det alldeles för abstrakt för en människa att praktiskt taget att försöka fånga dagen. Jag ser framför mig hur människor på rad... alltifrån små dagisbarn till pensionärer, sitter som paralyzerade på sina stolar och inte förstår hur de ska bära sig åt, vad betyder det? Jag ser hur de sträcker sina händer i luften och kupar händerna som om de skulle  fånga en boll och hur det på ett sätt brister redan där. (visserligen kanske de bara sticker ut en hand, de kanske är så säkra på att fånga dagen så de bara behöver en hand. Tänk att fånga dagen med en lyra.

Givetvis är det sådär abstrakt att fånga dagen som alla skulle få det att se ut som, hur gör man?


Sen skulle vår miljöhantering, om möjligt, bli ännu sämre. Ni kan ju själv tänka er hur hela samhällessystemet skulle kolapsa. Platon skulle väl skrika alla möjliga sorters svordomar från sin idévärld, där han antagligen nu sitter på evighetens sommar och spånar på nya föremål att sätta dit, vad nu ett föremål idé är...


Men om nu människan från början blev uppfostrad att fånga dagen.
Hur skulle dessa mallar, modeller, idéer se ut?



Carpe Diem



Jag googlade precis på fånga dagen och kom in på den här bloggen. Jag hoppas att hon inte har något emot att jag länkar till hennes blogg. Hur som helst heter hennes blogg "F¨ånga dagen och alla andra kan dra åt helvete".

Först förstod jag inte alls, sen förstod jag helt perfekt.

http://blogg.aftonbladet.se/1624/


Idag avslutar jag med att fundera kring de människor som faktiskt fångar dagen, varje dag, de som personifierar själva begreppet, de människor som vissa föraktar för att de är avundsjuka, just för att de själva inte är kapabla till det.

Varför kan vissa människor fånga dagen?
Är det en fråga om vilja?
Jag ska fundera på det, för i nuläget vet jag inte.




Visst är det skönt ibland - att inte veta...

Kommentarer
Postat av: matilda

sv: shit! härligt att nån trevlig själ läser min blogg! haha, och visst lät det som en blandning mellan en stalker och ensamvarg ;) haha!

Postat av: matilda

sv: haha, budskapet gick fram och det värmde :) skönt att läsa efter min natt... jaja. kolla in bloggen när du sprungit klart! vill veta hur det gick för dig, hehe.

2008-07-10 @ 14:23:02
URL: http://enidrottandeflicka.blogg.se/
Postat av: matilda

gillar verkligen det där inlägget.

2008-07-11 @ 13:25:51
URL: http://enidrottandeflicka.blogg.se/
Postat av: Therese

Ett av dina bättre inlägg faktiskt, måste jag säga :) Riktigt mitt på prick!

2008-07-11 @ 14:00:31
Postat av: matilda

sv: jag är hemma nu, det låter illa det där med knät.... hur känns det?

är det bra med dig annars?



ha det bra! kram/ matilda

2008-07-13 @ 21:51:55
URL: http://enidrottandeflicka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback